Fiziskā attīstība

Fiziskās attīstības mērķis ir laba veselība un mundrums. Fiziskā sagatavotība ir sasniedzama izglītošanās un vingrināšanās disciplīnas ceļā.

 Kāpēc fiziskā attīstība ir svarīga?

Veselības uzturēšana ar fizisko aktivitāšu un pareiza uztura palīdzību. Bērnībā, kad cilvēks aug un veidojas, tam jāpievērš īpaša uzmanība.

Pašdiscplinēšana ar fizisku vingrinājumu palīdzību ir nozīmīgs rakstura audzināšanas paņēmiens un tādējādi būtiska izglītības sastāvdaļa.

Sava ķermeņa iepazīšana un lietpratīga izmantošana. Dienas režīms un veselīgi paradumi garantē drošību, kā arī cieņu pret sevi un apkārtējiem.

  

 Fiziskās attīstības aspekti:

 Bērniem

- jāapgūst pareiza izpratne par veselību un ar to saistītajiem jautājumiem,

- jāiemācās izprast un attīstīt savu ķermeni, muskuļus, maņu orgānus utt.,

jāiemācās izvēlēties ķermenim piemērotu uzturu, kā arī jāapgūst zināšanas par ķermeņa attīstībai nepieciešamajām vielām,

jāizprot sakarības starp savu ķermeni,citām dzīvām radībām un apkārtējo vidi. 

 

Fiziskās attīstības komponentes:

Fiziskās izturības treniņi, pārtika, higiēna, veselības mācība, ķermeņa valoda, fiziskā pašizpausme (ārējais tēls), veselības pārbaude, uzlabošana un profilakse.

 

Fiziskie treniņi, izturība 

ir regulāras ķermeņa kustības un vingrinājumi labas veselības uzturēšanai.

Bērniem kustības ir dabiska nepieciešamība, kas veicina asins cirkulāciju un nodrošina bērnu atbilstošu augšanu un attīstību. Bērnu vēlmē spēlēties un rotaļāties parādās vajadzība neierobežoti atbrīvot enerģiju. Fiziskās aktivitātes ir bērnu ikdienas neatņemama sastāvdaļa. Tie var būt:

- Fiziski vingrojumi,

- Rotaļas,

Sporta spēles,

- Joga,

Pašaizsardzības un cīņas elementi (karatē, lokšaušana, paukošana u.c.)

 

Maņu orgānu attīstība 

Bez kustīgajiem locekļiem  pie fiziskā ķermeņa struktūrām pieder arī maņu orgāni – acis, ausis, deguns, mēle un āda. To darbība ir jāizprot un jāattīsta maņu orgānu spējas. Jo, piemēram,mūziķiem ir smalkāka un izteiktāka skaņas izjūta kā pārējiem; mākslinieks labāk un skaidrāk saskata formu, gaismas un struktūras saspēli kā citi. Lai labāk izprastu maņu orgānu darbības sakarības, jāatceras, cik ļoti saistītas ir runa un dzirde. Kurls cilvēks parasti nerunā tik skaidri kā dzirdīgais.

Ja izsmalcina maņu uztveres orgānu spējas, iespējams iegūt pilnīgāku dzīves pieredzi. Palielinās radošuma potenciāls, rodas iespējas uzlabot lietas. Paaugstinot jūtīgumu, daudz lielākā mērā iespējams saskatīt skaistumu un izjust dzīves krāsainību.

Jāattīsta bērnos spējas koncentrēt un uzlabot savu maņu orgānu uztveres spējas un apzināties, kas ir tas, ko viņi redz, dzird, saož vai aiztiek.

To mācās:

- Izprotot maņu orgānu uztveres saistību ar prātu, ķermeņa reakcijām;

- Trenējot uzmanību un modrību;

- Novērojot un izvērtējot;

Attīstot jūtīgumu.

 

 Fiziskā pašizpausme

Fiziskā pašizpausme ir sava ķermeņa apzināšanās un prieks par to. Ķermenis ir brīnumains dabas veidojums: kopš senseniem laikiem mākslinieki ir centušies atklāt ķermeņa skaistumu, arī deja ir ķermeņa skaistuma izteikšana kustībā un pozās. Jāveido bērnos prieks par fiziskā ķermeņa skaistumu un iespējām. Māka atbrīvot un atslābināt ķermeni ļauj paplašināt un atklāt rakstura nianses. Bērni atklāj pasauli caur savu ķermeni un ir fiziski daudz atbrīvotāki nekā pieaugušie. Ir jāļauj bērniem virzīt enerģiju sevis izteikšanai caur deju, jogu un vingrojumiem.

Arī kustības brīvā formā ir jānodrošina, lai bērni varētu paši izvēlēties, kā kustēties un izteikt sevi dabiski,

-  izjūtot prieku par kustēšanos,

- izsakot sevi caur kustību – iemācītu vai pašizgudrotu,

- izjūtot ritmu mūzikā,

- izsakoties bez vārdiem ar pantonīmas palīdzību.

 

Pārtika

Veselīgai pārtikai ir liela nozīme fiziskās labsajūtas un ķermeņa funkciju nodrošināšanai, kā arī bērna augšanā un attīstībā. Apēstie pārtikas produkti ietekmē cilvēku gan fiziskajā, gan mentālajā plānā. Tāpēc svarīgi ir saprast un apzināties pārtikas produktu ietekmi uz savu labsajūtu un raksturu.

Pie fiziskās attīstības pieder zināšanas par šādām lietām:

- Ķermeņa funkciju nodrošināšanai nepieciešamās barības vielas;

- Produktu grupas un to nozīme;

- Ēšanas paradumi, noteiktas diētas ievērošana;

-  Ēdiena racionāla izmantošana;

- Kā dažādi pārtikas produkti ietekmē emocijas un garīgumu;

- Ēdiena estētika - pareizs ēdiena gatavošanas un pasniegšanas veids

Pavārmāksla, Galda klāšana Viesības, cienastsGalda kultūra.

 

 Higiēna

Higiēna ir sava ķermeņa un apkārtējās telpas tīrības uzturēšana. Ja bērni bērnībā apgūst noteiktus paradumus, tie saglabājas visu mūžu.

- Personīgā tīrība (zobu un mutes kopšana, ķermeņa kopšana);

-  Miegs;

- Apģērba kultūra;

- Dzimumspecifiska audzināšana;

-    Apkārtējās vides tīrība Skolas telpu uzturēšana kārtībā, savu personīgo mantu uzturēšana kārtībā (grāmatas, rotaļlietas utt.), cieņa un saudzība pret lietām; tualetes un mazgāšanas telpu lietošana, atkritumu utilizēšana.

 

Ķermeņa valoda

Ķermeņa stāvoklis daudz izsaka par cilvēku un rada noteiktu emocionālu kontekstu.

- Poza: Stalta stāja, taisna mugura,skatiens vērsts uz priekšu. Svarīgi pareizai mugurkaula attīstībai. Sēdēt drīkst tikai ar taisnu muguru. tas ir svarīgi asinsritei un modrībai.

- Apģērba valkāšana: Vienkāršs, tīrs, izgludināts, nesaplīsis. Apģērba piemērotība augumam un situācijai. Rotājumi glīti, gaumīgi, dabīgi.

- Runas veids: Runai jābūt skaidrai un laipnai. Jāapgūst balss modulācijas. Būt labam klausītājam. Jāklausās ar uzmanību un vērību.

- Estētika. Paša skaistums. Bērniem jāiemācās izjust, ka viņi ir skaisti. Bērniem bieži jāsaka, ka viņi ir skaistas, labas būtnes. Skaistums nāk no iekšējās būtības.

 

  Veselības mācība

Prakstiskas zināšanas par veselību un drošību, kā arī palīdzības sniegšanu un ārstēšanu.

Drošības pasākumi:

- Ceļu satiksmes noteikumi;

- Piesardzība sasakrsmē ar nepazīstamiem cilvēkiem;

Ugunsdrošība;

- Ūdensdrošība;

Elektrodrošība;

Piesardzība saskarē arķīmiskām vielām;

Drošība sporta spēlēs un āra aktivitātēs.

 

Pirmās palīdzības sniegšana

Tradicionālās ārstēšanas metodes: dabas līdzekļi, tautas ārstēšanas metodes, homeopātija, ajūrvēda.